Základy navigace a značení mořských vodních cest - systém IALA, oblast A
 
1. Magnetický a ruční zaměřovací kompas slouží obecně pro měření:
 
a) směru,
b) hloubky,
c) rychlosti.

 
2. Střelka magnetického kompasu směřuje:
 
a) vždy rovnoběžně s osou plavidla a je ovlivněna polohou plavidla vůči severu,
b) k severnímu pólu a není ničím ovlivněna,
c) k severnímu pólu a je ovlivněna deklinaci a deviaci.

 
3. Úhel mezi zeměpisným a magnetickým pólem se nazývá:
 
a) devalvace,
b) deklinace,
c) deviace.

 
4. Odchylka kompasu způsobená různými magnetickými poli se nazývá:
 
a) deviace,
b) dekontaminace,
c) deklinace.

 
5. Plujete rychlostí 5 uzlů. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
 
a) 5 m/s,
b) 2,5 m/s,
c) 10 m/s.

 
6. Plujete rychlostí 4 uzle. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
 
a) 8 m/s,
b) 4 m/s,
c) 2 m/s.

 
7. Plujete rychlostí 6 uzlů. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
 
a) 6 m/s,
b) 3 m/s,
c) 12 m/s.

 
8. Plujete rychlostí 2 m/s. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
 
a) 1 uzel,
b) 2 uzle,
c) 4 uzle.

 
9. Plujete rychlostí 1 m/s. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
 
a) 2 uzle,
b) 1 uzel,
c) 0,5 uzle.

 
10. Plujete rychlostí 3 m/s. Tato rychlost odpovídá přibližně:
 
a) 1,5 uzle,
b) 3 uzle,
c) 6 uzlů.

 
11. Na plavidle měříte rychlost metodou tzv. "bočního logu". Délka plavidla je 6 metrů. Naměřený čas jsou 3 sekundy. Rychlost plavidla je:
 
a) 4 uzle,
b) 2 uzle,
c) 6 uzlů.

 
12. Na plavidle měříte rychlost metodou tzv. "bočního logu". Délka plavidla je 8 metrů. Naměřený čas jsou 4 sekundy. Rychlost plavidla je:
 
a) 2 uzle,
b) 4 uzle,
c) 8 uzlů.

 
13. Na plavidle měříte rychlost metodou tzv. "bočního logu". Délka plavidla je 10 metrů. Naměřený čas je 5 sekund. Rychlost plavidla je:
 
a) 2 uzle,
b) 4 uzle,
c) 10 uzlů.

 
14. Rychlost vašeho plavidla je 3 uzle. Vzdálenost 1,5 námořní míle uplujete za:
 
a) 0,5 hodiny,
b) 1 hodinu,
c) 2 hodiny.

 
15. Rychlost vašeho plavidla je 4 uzle. Vzdálenost 2 námořní míle uplujete za:
 
a) 2 hodiny,
b) 1 hodinu,
c) 0,5 hodiny.

 
16. Měřítko mapy 1 : 10 000 znamená, že 1 cm na mapě odpovídá:
 
a) 1 km ve skutečnosti,
b) 100 cm ve skutečnosti,
c) 100 m ve skutečnosti.

 
17. Měřítko mapy 1 : 100 000 znamená, že 1 cm na mapě odpovídá:
 
a) 100 km ve skutečnosti,
b) 1 km ve skutečnosti,
c) 10 km ve skutečnosti.

 
18. Na námořní mapě se linie, která spojuje místa stejných hloubek nazývá:
 
a) izobata,
b) izobara,
c) izohypsa.

 
19. Na metrické mapě znamená číslice 35 hloubku:
 
a) 3,5 metru,
b) 3 metry 5 centimetrů,
c) 35 metrů.

 
20. Na metrické mapě znamená číslice 63 hloubku:
 
a) 6 metrů 3 centimetry,
b) 63 metrů,
c) 6 metrů 3 decimetry.

 
21. Na námořní mapě znamená znak: +(15)
 
a) ponořený kámen, plavba nad ním je bezpečná,
b) ponořená skála, nebezpečná pro plavbu, s uvedenou hloubkou nad ní,
c) překážka s uvedenou výškou nad hladinou.

 
22. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) přístavní úřad,
b) významná kóta nad hladinou,
c) celnice.

 
23. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) komín,
b) celnice,
c) kostel.

 
24. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) kotvení zakázáno,
b) stanoviště lodivoda,
c) kotviště.

 
25. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) kotviště,
b) kotvení zakázáno,
c) nebezpečný vrak pod hladinou.

 
26. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) vysílač,
b) navigační světlo,
c) skály ve výši hladiny.

 
27. Na námořní mapě znamená znak v barvě fialové:
 
a) kabel pod vodou,
b) izobaty,
c) nebezpečná mělčina.

 
28. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) hranice zákazu plavby,
b) čerpací stanice pohonných hmot,
c) potrubí pod vodou.

 
29. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) potopený vrak, nebezpečný pro lodní dopravu,
b) vrak vyčnívající nad hladinu,
c) vrak, který není nebezpečný pro lodní dopravu.

 
30. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) vrak, vyčnívající nad hladinu,
b) vrak, který není nebezpečný pro lodní dopravu,
c) vrak nebezpečný pro lodní dopravu.

 
31. Na námořní mapě znamená znak:
 
a) bóje pravé strany plavební dráhy,
b) nebezpečné skalní útesy pod vodou,
c) radarový odražeč.

 
32. Tento údaj na displeji přístroje GPS znamená, že bod se nachází na pozici:
N 43°20,051´
E 15°40,012´
 
a) 43 stupňů, 20 severní šířky a 15 stupňů 40 minut východní délky,
b) 43 stupňů 20 minut severní délky a 15 stupňů 40 minut východní šířky,
c) 43 stupňů 20 minut severní šířky a 15 stupňů 40 minut východní šířky.

 
33. Námořní míle měří:
 
a) 1500 m, ale jen v naší zeměpisné šířce,
b) 1609 m,
c) 1852 m.

 
34. Námořní míle se na mapě odměřují:
 
a) na vodorovném nebo svislém rámečku mapy,
b) na vodorovném rámečku mapy,
c) na svislém rámečku mapy.

 
35. Na námořní mapě spojuje poledník body se stejnou:
 
a) zeměpisnou šířkou,
b) zeměpisnou délkou,
c) hloubkou.

 
36. Na námořní mapě spojuje rovnoběžka body se stejnou:
 
a) zeměpisnou šířkou,
b) zeměpisnou délkou,
c) hloubkou.

 
37. Zeměpisnou šířku odečítáme na námořní mapě:
 
a) podél pravého a levého svislého rámečku mapy,
b) podél horního a spodního vodorovného rámečku mapy,
c) v libovolné části rámečku mapy.

 
38. Zeměpisnou délku odečítáme na námořní mapě:
 
a) v libovolné části rámečku mapy,
b) podél pravého a levého svislého rámečku mapy,
c) podél horního a spodního vodorovného rámečku mapy.

 
39. Plujete z moře do přístavu. Před sebou vidíte červenou válcovou bóji. Jestliže chcete plout v plavební dráze:
 
a) musíte minout bóji na pravoboku,
b) musíte minout bóji na levoboku,
c) můžete bóji míjet po obou stranách.

 
40. Plujete z moře do přístavu. Před sebou vidíte zelenou kuželovitou bóji. Jestliže chcete plout v plavební dráze:
 
a) musíte minout bóji na pravoboku,
b) musíte minout bóji na levoboku,
c) můžete bóji míjet po obou stranách.

 
41. Plujete z přístavu na moře. Před sebou vidíte červenou tyčovou bóji, která má červený válec jako vrcholový znak. Jestliže chcete plout v plavební dráze, musíte:
 
a) minout bóji na levoboku,
b) minout bóji na pravoboku,
c) bóji lze míjet po obou stranách.

 
42. Plujete z přístavu na moře. Před sebou vidíte zelenou tyčovou bóji, která má zelený kužel vrcholem vzhůru jako vrcholový znak. Jestliže chcete plout v plavební dráze, musíte:
 
a) bóji lze míjet po obou stranách,
b) minout bóji na pravoboku,
c) minout bóji na levoboku.

 
43. Červené válcové bóje mohou mít jako vrcholový znak:
 
a) červenou kouli,
b) červený válec,
c) červený kužel.

 
44. Zelené kuželové bóje mohou mít jako vrcholový znak:
 
a) zelenou kouli,
b) zelený válec,
c) zelený kužel vrcholem vzhůru.

 
45. Plujete z moře do přístavu. Před sebou vidíte bóji, která značí, že hlavní plavební dráha je vpravo. Tato bóje bude:
 
a) červená válcová s jedním širokým vodorovným zeleným pásem, (obrázek)
b) zelená kuželová s jedním širokým vodorovným červeným pásem, (obrázek)
c) červená kuželová s jedním širokým vodorovným zeleným pásem. (obrázek)

 
46. Plujete z moře do přístavu. Před sebou vidíte bóji, která značí, že hlavní plavební dráha je vlevo. Tato bóje bude:
 
a) zelená válcová s jedním širokým vodorovným červeným pásem, (obrázek)
b) červená válcová s jedním širokým vodorovným zeleným pásem, (obrázek)
c) zelená kuželová s jedním širokým vodorovným červeným pásem. (obrázek)

 
47. Plujete v hlavní plavební dráze z přístavu na moře. Bóje, které míjíte na levoboku, budou mít jako vrcholový znak:
 
a) zelený kužel vrcholem vzhůru, (obrázek)
b) červený válec, (obrázek)
c) červenou kouli. (obrázek)

 
48. Plujete v hlavní plavební dráze z přístavu na moře. Bóje, které míjíte na pravoboku budou mít jako vrcholový znak:
 
a) zelený kužel vrcholem vzhůru, (obrázek)
b) červený válec, (obrázek)
c) červenou kouli. (obrázek)

 
49. Plujete z přístavu na moře. Před sebou vidíte kulovou bóji, která má červené a bílé svislé pruhy. Tato bóje znamená, že:
 
a) se pod ní nachází izolované nebezpečí,
b) kolem ní je splavná voda,
c) se blížíme k pásmu vojenských cvičení.

 
50. Kardinální značení v systému IALA ukazuje bezpečnou stranu při míjení nebezpečí na východní straně. Bóje má jako vrcholový znak:
 
a)
b)
c)

 
51. Kardinální značení v systému IALA ukazuje bezpečnou stranu při míjení nebezpečí na západní straně. Bóje má jako vrcholový znak:
 
a)
b)
c)

 
52. Kardinální značení v systému IALA ukazuje bezpečnou stranu při míjení nebezpečí na jižní straně. Bóje má jako vrcholový znak:
 
a)
b)
c)

 
53. Kardinální značení v systému IALA ukazuje bezpečnou stranu při míjení nebezpečí na severní straně. Bóje má jako vrcholový znak:
 
a)
b)
c)

 
54. Při plavbě v pobřežních vodách se blíže k bóji, která má jako vrcholový znak uvedené vyobrazení. Splavná voda se nachází:
 
a) východně od bóje,
b) jižně od bóje,
c) západně od bóje.

 
55. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která má jako vrcholový znak uvedené vyobrazení. Splavná voda se nachází:
 
a) západně od bóje,
b) jižně od bóje,
c) východně od bóje.

 
56. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která má jako vrcholový znak uvedené vyobrazení. Splavná voda se nachází:
 
a) západně od bóje,
b) jižně od bóje,
c) severně od bóje.

 
57. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která má jako vrcholový znak uvedené vyobrazení. Splavná voda se nachází:
 
a) severně od bóje,
b) jižně od bóje,
c) východně od bóje.

 
58. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která z nějakého důvodu ztratila vrcholový znak. Bóje má následující zbarvení: nahoře žlutá, dole černá. Tato bóje udává, že splavná voda se nachází:
 
a) jižně od bóje,
b) severně od bóje,
c) východně od bóje.

 
59. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která z nějakého důvodu ztratila vrcholový znak. Bóje má následující zbarvení: nahoře černá, dole žlutá. Tato bóje udává, že splavná voda se nachází:
 
a) západně od bóje,
b) severně od bóje,
c) jižně od bóje.

 
60. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která z nějakého důvodu ztratila vrcholový znak. Bóje má následující zbarvení: černá s jedním žlutým širokým vodorovným pruhem. Tato bóje udává, že splavná voda se nachází:
 
a) západně od bóje,
b) severně od bóje,
c) východně od bóje.

 
61. Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která z nějakého důvodu ztratila vrcholový znak. Bóje má následující zbarvení: žlutá s jedním černým širokým vodorovným pruhem. Tato bóje udává, že splavná voda se nachází:
 
a) jižně od bóje,
b) západně od bóje,
c) východně od bóje.

 
62. V systému IALA se nad izolovaným nebezpečím upevňuje bóje, která má jako vrcholový znak:
 
a)
b)
c)

 
63. Bóje, která v systému IALA informuje například o pásmu vojenských cvičení, o rekreačním pásmu, o uložení kabelů nebo potrubí a podobně má barvu:
 
a) žlutou,
b) červené a bílé svislé pruhy,
c) černou s jedném červeným širokým vodorovným pruhem.

 
64. Bóje, která v systému IALA značí izolované nebezpečí má barvu:
 
a) červené a bílé svislé pruhy,
b) žlutou,
c) černou s jedním nebo více širokými vodorovnými červenými pruhy.

 
65. Bóje, která v systému IALA značí bezpečnou vodu, má barvu:
 
a) červené a bílé svislé pruhy,
b) černou s jedním nebo více širokými vodorovnými červenými pruhy,
c) žlutou.