Dračí lodě

Historie a současnost

Historie pádlování na dračích lodích začala před více než dvěma tisíci lety ve staré Číně. Legenda praví, že v jednom městě žil člověk jménem Qu-Chuan [ču-juen], který se mezi obyvateli těšil značné oblibě. Rovněž se politicky angažoval a stal se radním svého města. Po nějaké době však nesouhlasil s místními politickými praktikami a na protest skočil z útesu do říčních vod. Když se o jeho činu dozvěděli obyvatelé města, vypluli na lodích ve snaze ho najít. Třebaže se jim to nepovedlo, vyplouvají na řeku každoročně a bubnováním si připomínají památku tohoto legendárního muže.

Dragonboating se z Číny rozšířil v 70. letech minulého století. I dnes můžeme pozorovat nadále se zvyšující oblibu tohoto sportu v mnoha zemích od Kanady po střední Evropu. Ačkoli se ve světě můžeme setkat s mnoha tvary dračích lodí, pro účely závodění existuje standardizovaný typ certifikovaný mezinárodní asociací dračích lodí. Závody se konají na různých tratích, od sprintů (200m, 250m), přes střední tratě (500m, 1000m), až po dlouhé tratě (2000m) a dračí maratony dlouhé několik desítek kilometrů.

V Čechách jsme začali psát historii dračích lodí v roce 1997, dovezením prvních 2 exemplářů z dílny německé firmy BuK. K první zakoupené dračí lodi dostala Česká republika druhou zdarma od Singapurské kanceláře propagace turismu v rámci podpory poznávání asijské kutlury ve světě. Záhy na to, od roku 1998, se Vltava stala svědkem pravidelných vyjížděk těchto poněkud netradičních dlouhých plavidel. Pražský klub dračích lodí pak každoročně pořádal festival, kterého se účastnilo mnoho posádek nejen z ČR, ale i ze zahraničí. Festival se konal v letech 1998~2003 v prostoru mezi Mánesovým a Karlovým mostem s nádherným výhledem na Hradčany.

Od roku 2004 funguje v ČR Česká asociace dračích lodí a dračí sport v ČR se rozrůstá přesáhuje rámec amatérského nadšeneckého vyžití. Z elit české rychlostní kanojistiky se rekrutuje reprezentační posádka, která se rychle zabydluje na předních místech v evropských i světových soutěží. V rámci kanojistických oddílů pak vzniká mnoho nových týmů které se každoročně utkávají v Českém poháru.

Pražský klub dračích lodí však nadále vytváří zázemí i pro firemní posádky a posádky složené z nadšených draků amatérů. Mimo to zůstává klub samozřejme stále otevřen i zájemcům z řad jednotlivců.
Pražský klub dračích lodí si klade za cíl rozšiřovat dračí lodě v Čechách nejen jako sport, ale ve velké míře též jako úžasnou tradici s velkou kulturní hodnotou. V tomto duchu pořádáme od roku 2005 sportovní a kulturní festival Pražský dračí podzim. V rámci festivalu je kromě dramatických soubojů závodníků na dračích lodích možno spatřit i mnohá vystoupení. Zejména to jsou ukázky asijských bojových umění a taneční vystoupení exotických a asijských tanců kterým kraluje jak jinak než tanec této kultuře nejbližší - tanec dračí.

Technické parametry

Parametry dračích lodí schválených IDBF a EDBF:
délka: 12.49 m (bez hlavy a ocasu)
šířka: 1.16 m
váha: 250 kg + 5% (včetně posádky přibližně 2000 kg)
materiál: kevlar-karbon v kombinaci se skelným vláknem, případně skelné vlákno s polyesterem. Na obrubně, lavičky a stoličku bubeníka je použito mahagonové nebo jiné dřevo
počet sedaček: 10 (starší typy i 13 nebo i jiný počet)
buben: dřevěný s plátnem z kůže vodního buvola
kormidlo: dřevěné, volné, délka okolo 4m.
pádla: klasická kanoistická pádla z různých materiálů
posádka: 18 pádlařů (minimum 16, maximum 20) + bubeník a kormidelník.
Posádka sedí po dvou vedle sebe ve směru jízdy lodi, bubeník sedí na vyvýšené stoličce na přídi lodi čelem k posádce a údery do bubnu určuje tempo pádlování a kormidelník ze stoje na zádi řídí loď dlouhým pádlem volně umístěným mezi dvěma kolíky. Především v Asii se můžeme setkat i s jinými typy používaných dračích lodí, lišících se především délkou. Existují tři základní typy dle zemí vzniku: Singapore, Taiwan a Hongkong - z této kategorie vycházejí i evropští výrobci, jen teakové dřevo nahradil laminát.
Pro některé závody se používá též Babyboat, která je o něco kratší a je určena pouze pro 10 pádlařů. V Česku ji dlouho nikdo nevlastnil. V současné době však tyto lodě můžete najít ve Znojmě, Nymburce a také v Praze.

Výrobci:

Existuje celá řada výrobců dračích lodí. Tito výrobci musí mít certifikaci IDBF aby jejich lodě bylo možné používat pro mezinárodní závody. Z velkého počtu vybíráme:
Plastex: Plastex Composite, Polsko (kevlar-karbonový základ) - v Česku jsou čtyři lodě - dvě vlastní Pražský klub dračích lodí - doporučujeme.
Tedi Sport: Tedi Sport, Polsko možné vybrat laminátový, nebo kevlar karbonový základ - V česku jsou tři lodě, dvě vlastní Pražský klub dračích lodí. Tvarově jsou lodě stejné jako Plastex.
BuK: BuK GmbH, Německo Tradiční neměcký výrobce - v Česku je už více lodí různého typu v mnoha klubech. Tyto lodě mají trup z plastu, nikoliv laminátu - Je zajímavostní, že Buky byly vůbec první lodě přivezené do ČR na podzim roku 1997